Opublikowany przez: Familiepl 2018-07-25 15:02:08
Autor zdjęcia/źródło: @unsplash
Żyjemy uważniej, wybieramy rozsądniej i mądrzej – lepsze i zdrowsze produkty, naturalne kosmetyki, zdrową żywność. Slow life staje się powoli wiodącym trendem, a także gwarantem zdrowszego życia.
Najnowszy (i jedyny w Polsce) raport odnośnie holistycznie analizujący slow life, opublikowała właśnie firma Naturativ. Marka zajrzała do kosmetyczek Polek i Polaków, do ich kuchni i pracy. Zainteresowano się też codziennymi rytuałami, sportem, spędzaniem czasu z rodziną oraz ekologicznymi nawykami.
Udało się także sprawdzić, co Polki i Polacy robią z rzeczami, których już nie potrzebują, jak dbają o środowisko, jak konsumują podróże, a także na jakie obszary związane ze slow life wydają ostatnio najwięcej.
Pojęcie „Slow Life” zna 27 % Polaków. Najczęściej badani łączą je z życiem bez pośpiechu, skupianiem się na przeżywaniu „tu i teraz”, życiową harmonią oraz równowagą pomiędzy pracą zawodową i obowiązkami, a życiem prywatnym i odpoczynkiem.
34 % badanych osób uważa, że z ideą świadomego życia ściśle wiąże się zdrowe odżywianie.
Na kolejnym miejscu znajduje się obcowanie z naturą (27%), natomiast jedna czwarta Polaków jest zdania, że podejście slow life związane jest z rozwojem duchowym i świadomymi zakupami. Kobiety częściej wskazywały na ekologię 30% (24% wskazań ogół badanych) oraz pielęgnację ciała naturalnymi, ekologicznymi kosmetykami - 23%, a 15 % wskazań ogół badanych.
Naturalne i ekologiczne kosmetyki doskonale wpisują się w trend slow life i pragnienie zdrowego stylu życia. Według raportu Naturativ 25 proc. Polaków deklaruje, że kupuje kosmetyki naturalne, częściej kobiety niż mężczyźni (38 proc. vs 16 proc.).
Najważniejszym argumentem zakupu tych kosmetyków jest dla badanych skład – 36 proc. wskazań. Jednocześnie 41 proc. Polaków przyznaje, że czyta skład kosmetyków zanim je kupi, częściej kobiety ( 55 % wskazań).
Jakie cechy kosmetyku są najbardziej istotne dla Polaków? Polacy kierują się tutaj jak najlepszymi efektami stosowania (25%) oraz wydajnością (24 %). 16% osób wskazało, że ważny jest dla nich też naturalny skład produktu (21% w przypadku kobiet i 38% wśród osób w wieku powyżej 54 lat).
Warto podkreślić, że kobiety, które kupują kosmetyki naturalne są dużo bardziej zaawansowane jeśli o chodzi o życie w rytmie slow w porównaniu do ogółu badanych. W tej grupie aż 85 % kobiet zna pojęcie slow life, czyli o 58 p.p. więcej względem ogółu badanych, i dostrzega je w większości obszarów życia, a w szczególności w pielęgnacji ciała (89%) i w zdrowym odżywianiu (87%). Żaden z badanych obszarów, nawet minimalizm, nie uzyskał mniej niż 40% wskazań w grupie liderek slow. Ta filozofia życia przemawia do nich, ponieważ wzbogaca ich życie - przede wszystkim wprowadza poczucie harmonii (79%), pozwala zaoszczędzić wiele czasu (78%) i skłania do autorefleksji (72%). Ta grupa również dba o środowisko w stopniu dwa razy bardziej zaawansowanym niż ogół badanych. Aż 86% zwraca uwagę na to, czy kupowana przez nie marka jest ekologiczna / fair trade. 88% spośród nich segreguje śmieci, a 78% korzysta z energooszczędnych żarówek. Bliska jest im też idea recyklingu - 78% stara się nie marnować żywności, a 84% oddaje niepotrzebne rzeczy, np. ubrania lub książki bliskim bądź potrzebującym.
Polacy posiadają swoje stałe rytuały pielęgnacyjne. Najpopularniejszym jest masaż i wklepywanie kremu (23%), a zaraz za nim, uzyskując po 20% wskazań, regularne używanie balsamu, masła lub olejku i stosowanie masek na twarz, a także domowe zabiegi na włosy. Osoby, które używają kosmetyków naturalnych mają tych rytuałów więcej i wskazują też na poszczególne z nich częściej. Masaż twarzy i wklepywanie kremu wskazuje 40 % kupujących kosmetyki naturalne, domowe zabiegi na włosy np. stosowanie masek - 37 %, domowe spa od czasu o czasu robi sobie 35 % z nich, a 31 % regularnie odwiedza kosmetyczkę.
Jak wynika z raportu Naturativ – zdrowie jest najważniejszą wartością dla Polaków. Wskazało na nie 41 % badanych. Nikogo nie trzeba przekonywać, że zdrowie zaczyna się na talerzu. Połowa z nas przyznaje, że czyta składy produktów spożywczych przed zakupem. 14% konsumentów korzysta z aplikacji zdrowotnych, które np. przypominają o piciu wody lub skanują skład produktów. Wprowadzamy także zdrowe nawyki do naszej kuchni. Najwięcej z nas stara się eliminować cukier (29 %), jeść więcej warzyw (26%) oraz unikać potraw smażonych w tłuszczu (24 %). Stawiamy też na lokalność produktów, które spożywamy ( 54 % wskazań). Częściej ma ona znaczenie dla kobiet (62%), osób w wieku 55 + (67 % wskazań) i oczywiście kupujących kosmetyki naturalne, które również na tym polu wiodą prym – 90 % wskazań.
Zdrowe nawyki zdecydowanie częściej są realizowane przez kobiety, które też starają się jeść mniej kalorycznie (29%) oraz ograniczają spożycie mięsa (22%).
Najmłodsze osoby szukają z kolei zdrowszych zamienników niektórych produktów, jak jogurt zamiast śmietany, a nieco starsi, w wieku 25-34, starają się niektóre produkty robić samodzielnie, np. piec chleb czy przyrządzać wędlinę.
Prawie 30 % Polaków uprawia sport kilka razy w miesiącu, a jedna czwarta kilka razy w tygodniu. Jest to wysoki wynik, aczkolwiek warto zwrócić uwagę na to, że często przez uprawianie sportu badani rozumieją np. ćwiczenia w domu. Wśród najpopularniejszych form aktywności sportowej Polacy wskazali też jazdę na rowerze i bieganie. Tylko 16% deklaruje, że w ogóle nie uprawia sportu.
Czas spędzony z rodziną i przyjaciółmi jest bardzo ważny. 52% Polaków jest zdania, że poświęca swoim bliskim wystarczająco dużo czasu, jednak niemal Połowa nie ma co do tego przekonania. Są to przede wszystkim mężczyźni (58%) i młode, pracujące osoby, na wysokich stanowiskach, pochodzące z największych miast powyżej 500 tys. mieszkańców (72%).
Autorzy raportu dodają, że wyniki badania napawają optymizmem. Są obszary, w których deklarujemy nasze postawy trochę na wyrost, aspiracyjnie, czyli odpowiadamy zgodnie z tym, jakbyśmy chcieli żyć, a nie zgodnie z rzeczywistością. Niemniej to pokazuje, jak rozbudzona jest świadomość slow life i pragnienie zdrowszego życia.
W raporcie „Slow Life” zebrano opinie od 1713 internautów oraz 204 klientek marki Naturativ, obie grupy analizowano oddzielnie.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.